Helsefremmende skole

Ved Saltdal videregående skole er vi opptatt av at den enkelte elev skal ha det bra på skolen, både fysisk, psykisk, sosialt og faglig.

Hva er helsefremmende skole?

Verdens helseorganisasjon (WHO) definerer helsefremming som «en prosess som gir økt kontroll over og muligheter til å forbedre egen helse» - vår evne til å mestre og tilpasse oss de utfordringer livet byr på. Økt mestringstro og evne til selvhjelp er viktig for at så mange som mulig skal fullføre videregående opplæring og bestå med best mulig resultat.

Hvorfor satser vi på helsefremmende skole?

Vi ønsker å gjøre det enklere for elever å ta sunne og gode valg i hverdagen. Grunnleggende forutsetninger for læring, er at eleven er uthvilt, mett og i god nok fysisk form til å kunne nyttiggjøre seg skoledagens gleder og utfordringerForskning viser at det å ha god fysisk og psykisk helse gir bedre læringsresultater.
Saltdal videregående skole har vært en helsefremmende skole siden våren 2019.

Hvordan merker jeg at jeg går på en helsefremmende skole?

• Trygg skolestart: Vg1 elever møter med foresatt
  • God klasseledelse og satsning på klassemiljø bla med Vip makker.
  • Gratis frokost hver dag.
  • Kantina tilbyr mat som følger helsedirektoratets retningslinjer for mat- og måltider i skolen. Her kan du blant annet få kjøpt et varmt måltid hver dag
  • Helsefremmende aktiviteter bl.a. tur til «bingen» i friminutt, tur til skolens trimkasse eller mulighet for ulike spill
  • Årlig folkehelsedag. Kunnskap om helse.
  • Turdager
  • Aktivitetsdag/turnering
  • Rusfri skole
  • Åpen skole hver onsdag: aktiviteter, åpent verksted, sosialt samvær
  • Ekstra oppfølging av hybelelever: gratis middag på onsdager, åpen skole, vekketjeneste mm.
  • Leksehjelp 3t med veiledning og hjelp til heimearbeid, innleveringer og prøveforberedelser
  • Markerer høytider og tradisjoner.
  • Trivselstiltak i regi av elevrådet.
  • Fokus på psykisk helse.

Vi har helsesykepleier, PPT, rådgivere og miljøarbeidere tilstede i skolehverdagen. Alle i elevtjenesten har åpen dør.